Hur ser egentligen framtidens marknadsförare ut? Och hur syns man bäst online som företag?
Det är ingen nyhet att sökmotoroptimering lönar sig. Det är genom detta arbetssätt du ser till att synas i sökflödet på Google och det ger dig mer trafik in till din sida. Sverige hade den tredje högsta tillväxten av köpta sökord förra året enligt Dagens Media. Sök domineras vidare rätt så rejält av Google, långt därefter kommer Bing. Sökmotoroptimering är ett av flera sätt att marknadsföra sig på, det finns nämligen massor av sätt att se till att verkligen synas online.
Framtidens marknadsförare måste kunna Youtube
I en artikel i Sveriges Radio går det att läsa om hur framtidens marknadsförare förmodligen kommer att kallas för influencers eller Youtubers. Nu går det till och med att utbilda sig inom ämnet, på Kalix folkhögskola kan man till exempel gå en kurs som heter just ”Youtuber”.
Utbildningen riktar sig till de som vill lära sig göra snygga videoklipp och marknadsför sig för att nå ut till tittare på internet – Sveriges Radio
Unga tittar på klipp och videor online
Det är nämligen så att unga tittar hellre på videor på nätet, med nyheter och underhållning, snarare än på traditionell tv. Det gör att allt fler vill göra karriär just där, inte som programledare och liknande på tv, som motsvarande dröm kanske var för många på 90-talet. Den nya utbildningen är på distans och har plats för femton studenter och tanken är inte bara att bli en känd Youtuber utan att man även kan arbeta inom olika företag på till exempel en marknadsavdelning med sina kunskaper från kursen. De flesta som har sökt sig till kursen är enligt Metro, personer som är födda på 90-talet.